Site icon بلاگ

فروش دیجیتال چیست؟ نکات، استراتژی‌ها و ابزارها

محیط فروش به‎‌طرز چشم‌گیری دیجیتال شده است. شرکت مک‌کنزی و شرکا گزارش داده‌اند که 80٪ از خریداران B2B (کسب‌وکار به کسب‌وکار) خواهان گزینه‌های خودیاری دیجیتال هستند. در دنیای B2C (کسب‌وکار به مصرف‌کننده) نیز تا 70٪ از معاملات به‌صورت آنلاین بسته می‌شود، بسته به صنعت. با توجه به این موضوع، با ارتقای مهارت‌های خود در فروش دیجیتال، شانس بیشتری برای رسیدن به مشتریان خواهید داشت. این راهنما به شما برای شروع کمک می‌کند.

فروش دیجیتال چیست؟

فروش دیجیتال به فرایند فروش محصولات و خدمات شما به‌صورت آنلاین اشاره دارد. فروش دیجیتال یا آنلاین شامل بسیاری از کانال‌های دیجیتال مختلف از جمله وب‌سایت‌ها (فروشگاه‌های آنلاین)، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و چت است.

مثال‌هایی از کانال‌های فروش دیجیتال

چرا فروش دیجیتال مهم است؟

فروش دیجیتال به شما امکان می‌دهد با مخاطبان هدف خود در پلتفرم‌هایی که امروزه به‌طور گسترده استفاده می‌شوند، ارتباط برقرار کنید. علاوه‌بر این، مزایای زیر را به همراه دارد:

فروش B2B در مقابل فروش B2C

هر دو مدل B2B (کسب‌وکار به کسب‌وکار) و B2C (کسب‌وکار به مصرف‌کننده) از کانال‌های فروش دیجیتال استفاده می‌کنند. با‌این‌حال، فرایندهای فروش آن‌ها بسیار متفاوت است. بیایید به تفاوت‌های کلیدی نگاهی بیندازیم:

فروش B2B

شرکت‌های B2B به سایر کسب‌وکارها محصولات یا خدماتی مانند مواد خام، کالاهای تولیدی، نرم‌افزار یا دیگر محصولات را می‌فروشند. به‌عنوان مثال، شرکت پیام‌گستر یک شرکت B2B است که محصولات و خدمات خود را برای کمک به کسب‌وکارها در مدیریت ارتباط با مشتریان به فروش می‌رساند.

فروش B2B گروه‌های بزرگی از تصمیم‌گیرندگان (بین 10 تا 14 نفر) را هدف قرار می‌دهد که تصمیمات خرید برای محصولات یا خدمات با قیمت بالا که معمولاً کل سازمان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، می‌گیرند. این نه تنها خطرات را برای خریدار و فروشنده افزایش می‌دهد، بلکه به راه‌حل‌های سفارشی‌سازی شده براساس نیازهای کسب‌وکار نیاز دارد. به همین دلیل، فرایند فروش طولانی‌تر و پیچیده‌تر از فروش B2C است.

با توجه به این ویژگی‌های فروش B2B، کانال‌های دیجیتال برای ارتباطات مرحله اولیه (پیش‌بینی) استفاده می‌شوند، اما کمتر در مراحل نهایی فرایند فروش که ملاقات‌های حضوری بهتر برای مذاکره در مورد جزئیات پیچیده فروش هستند، استفاده می‌شوند.

فروش B2C

شرکت‌های B2C مستقیماً به مشتریان مربوط می‌شود. هر زمانی که آنلاین خرید می‌کنید، درگیر یک فروش B2C هستید. در مقایسه با فروش B2B، تعداد تصمیم‌گیرندگان کمتر و مخاطرات بسیار کمتری وجود دارد، بنابراین فرایند سریع‌تر است. به تبلیغات در اینستاگرام یا محصولات در ایمیل فکر کنید-گاهی اوقات فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا کاربر (مصرف‌کننده) محصول را ببیند و تصمیم به خرید بگیرد. به همین دلیل، تمرکز در B2C بر تجربه، ارزش و رضایت است. این امر فروش دیجیتال را در تمام مراحل فرایند آسان‌تر می‌کند-از آگاهی از محصول در ایمیل یا تبلیغات شبکه اجتماعی تا خرید در فروشگاه آنلاین.

اتاق فروش دیجیتال چیست؟

اتاق فروش دیجیتال (DSR) یک فضای امن آنلاین است که در آن تیم‌های فروش و مشتریان بالقوه همکاری می‌کنند، معمولاً برای فروش‌های پیچیده B2B. این مرکز متمرکز تجربه خریدار را با فراهم کردن دسترسی آسان به سهام‌داران و ارتباطات در یک مکان ساده می‌کند. این نه تنها تعامل را افزایش می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا از رقبا که اغلب فروش را در کانال‌ها/فضاهای متعدد مدیریت می‌کنند، متمایز شوید.

اتاق‌های فروش دیجیتال از پوشه‌های آنلاین ساده با ویژگی‌های اشتراک‌گذاری اسناد و ارتباطات اولیه به پلتفرم‌های میکروسایت پیچیده تکامل یافته‌اند. آن‌ها اغلب محتوای شخصی‌سازی شده، تعاملی، دموها، ارائه‌ها و دیگر دارایی‌های مرتبط با معامله را در خود دارند. علاوه‌بر این، DSRها با تحلیل‌های بلادرنگ بهینه‌سازی شده‌اند که تعامل مشتری را پیگیری کرده و با ابزارهای CRM ادغام می‌شوند تا جریان کارها ساده‌تر  پیش بروند.

فروش دیجیتال در مقابل بازاریابی دیجیتال

فروش دیجیتال بر بستن معاملات تمرکز دارد. از ابزارهایی مانند خودکارسازی فروش، چت زنده، پیشنهادات شخصی‌سازی شده و دموهای محصول استفاده می‌کند تا مشتریان واجد شرایط را به مشتریان پرداخت‌کننده تبدیل کند. موفقیت فروش دیجیتال معمولاً با نرخ تبدیل، ارزش متوسط سفارش و طول چرخه فروش اندازه‌گیری می‌شود.

بازاریابی دیجیتال یک استراتژی بلندمدت است که هدف آن ساختن شناخت برند و جذب مخاطبان به اکوسیستم شرکت است، تشویق به خرید را در پی دارد. به جای تمرکز بر یک خریدار واحد یا گروه کوچکی از خریداران، بر کل مخاطب هدف تمرکز می‌کند. ابزارهای رایج در جعبه ابزار بازاریاب دیجیتال شامل محتوای بهینه‌سازی شده برای SEO که مخاطبان را به وب‌سایت شرکت می‌آورد و پست‌های شبکه‌های اجتماعی که محصولات و تخصص شرکت را به نمایش می‌گذارد، هستند.

استراتژی‌های برای یک مدل فروش دیجیتال مؤثر

بهترین ابزارهای فروش دیجیتال

انتخاب بهترین ابزارهای فروش دیجیتال برای کسب‌وکار شما به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. این ابزارها را به جعبه ابزار فروش خود اضافه کنید:

نکات فروش دیجیتال

هنگامی که نیاز مخاطبان هدف خود را درک کنید، امکانات فروش دیجیتال مؤثر بی‌پایان است. با این نکته، به نمونه‌هایی از استراتژی‌های فروش دیجیتال توجه کنید:

ایجاد روابط پایدار در فضای دیجیتال

فروش دیجیتال اینجا مانده است، بنابراین زمان آن رسیده است که از استراتژی‌های خود بیشترین بهره را ببرید. همانطورکه مشتریان خواهان گزینه‌های خودخدمتی بیشتر، تجربیات شخصی‌تر و سفرهای خرید یکپارچه هستند، شما این پتانسیل را دارید که ارتباطات معنادار مشتری ایجاد کنید و کسب‌وکار خود را رشد دهید. برای امکان‌پذیر ساختن این امر، مطمئن شوید که از ابزارهای مناسب استفاده می‌کنید – مانند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک – تا روابط مشتری را پرورش دهید. همانطور که در تعریف CRM چیست اشاره شده است. از این ابزار برای تحلیل داده‌ها، بهبود فرایند فروش دیجیتال خود و ارتباط با مشتریان در زمانی که بیشترین اهمیت را دارد، استفاده کنید.